fredag 29 september 2023

Ålens utomhusundervisning

 Vad faller snabbast i naturen? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utomhusundervisning NTG101  
HT2023 

 

Alva Ganemyr, Helen Saleh, Gabriella Tunstad, Olivia Pettersson 

 

 

 

 

Åldersgrupp och material: 

Åldersgrupp: Årskurs 2. 

Material: Stencil med tabell för hypotes och testresultat. 

Bild med illustration jordens gravitationskraft, pennor, olika föremål att testa gravitation med. 

 

Konkretiserande lärandeobjekt 

Enligt läroplanen ska undervisningen i de naturorienterande ämnena behandla följande centrala innehåll och syftestext i årskurs 1–3:  
- Tyngdkraft och balans som kan upplevas och observeras vid lek och rörelse. 
- Enkla fältstudier, observationer.  
- Ge eleven förutsättning att utveckla kunskaper om fysikens begrepp.  

För att uppnå ovan har vi formulerat följande konkretiserande lärandeobjekt till denna undervisning där vi vill att eleverna ska lära sig: 

  • Att föremål faller ned mot marken för att det finns en gravitationskraft. 

  • Att luftmotstånd påverkar föremål som faller ner mot marken.   

  • Att när man håller balansen känner vi gravitationen i kroppen.  

Vi har under utformandet av lektionen tagit inspiration från kurslitteraturen Leka och lära naturvetenskap och teknik ute av Lättman-Masch m.fl. och instagramkontothannasklassrum”. 

 

Utförande: 

Uppstart:  
Gemensam genomgång i helklass. Börja prata om att gravitation finns och hur den fungerar. Likställ jordens kärna med en magnet. Visa en bild för att tydligt göra. Förklara att utan gravitationen hade ingenting funnits kvar på jorden.  

Uppgiften för lektionen är att observera hur gravitationen fungerar i verkligheten. 

Genomförande:  

Dela upp klassen i mindre grupper.  

Ge eleverna i uppgift att tillsammans samla ihop material som finns runt omkring i olika storlekar och vikter. Därefter återsamling i de mindre grupperna. 
 
Nu ska eleverna få testa hur gravitationen fungerar. Fråga eleverna vad de tror kommer hända om man släpper två stenar samtidigt. Faller olika föremål lika snabbt? Påverkar vikten något?  

Dela ut stencilerna med uppgiften och beskriv hur eleverna ska fylla de två föremål de jämför i första kolumnen.  
Beskriv att de innan försöket ska ställa en hypotes och fylla i detta i kolumn två i tabell. 

Eleverna använder sig av de ihopsamlade föremålen för att jämföra hur snabbt de olika föremålen faller mot marken. Uppmana att jämföra olika föremål mot varandra. (ex. Papper eller löv mot sten eller tungt föremål).  Beskriv att de efter försöket även ska skriva ned resultatet på sina stenciler. 

Samla sedan in eleverna för att diskutera vad de upptäckte. Föll allt lika snabbt ner mot marken? Om inte vad var det som skiljde? Prata om att luftmotståndet påverkar hur olika föremål faller. 

 

Gemensam avslutning: 

Samla hela elevgruppen i en ring för att avsluta lektionen gemensamt. 

Låt eleverna testa om de kan känna av gravitationen genom att ställa sig på ett ben och fråga vad de upplever. 

Berätta att det vi känner när vi balanserar är gravitationskraften som drar i oss och som påverkar våran balans.  

Återkoppla till början av lektionen och den illustrerade bilden som visar att allt som finns på jorden har en gravitationskraft. Prata om att allt vi ser omkring oss och vi människor dras till jordens mitt och hålls på så sätt kvar på jorden.  

Slutligen för att repetera be eleverna att berätta vad de har lärt sig eller om något har varit extra roligt. 
 

 

Referenser 

Hannasklassrum [@hannasklassrum]. (2023,27 september). Kraft och rörelse. [Bild]. Instagram. https://www.instagram.com/p/CxsgQElIeHI/?img_index=1 

 

Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson E., & Ekblad, A. (2020). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. (s.207). Outdoor Teaching 

 

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Reviderad 2022. (2022). (s.161, 162, 164). Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=9718 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Undersökning:  Vad faller snabbast i naturen? 

Uppdrag 1: 

Beskriv de två föremål du vill jämföra i första kolumnen. 
Vad är din hypotes? Vad tror du kommer att hända?  
Vilket föremål når marken först? Vilket föremål når marken sist? 
Skriv in vad du tror (din hypotes) i den andra kolumnen. 

F = når marken först 
S= når marken sist 

 

Uppdrag 2: 
 
En person släpper de föremål ni valt att jämföra från exakt samma höjd samtidigt. Resten av gruppen observerar vilket föremål som nuddar marken först. 
Skriv in resultatet i tredje kolumnen. (Kom ihåg att byta så alla får göra alla moment). 

 

F= når marken först 
S = når marken sist 

 

Föremål 

 

Hypotes  
(Jag tror) 

Resultat 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Föremål 

Hypotes 
(jag tror) 

Resultat 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...