fredag 29 september 2023

Blåklockans utomhusundervisning

 Blåklockan grupp 8 

Gruppmedlemmar: Tilda Eriksson, Sofie Dahlström, Embla Sundgren och Ida Lundman  

 

Titel: Undersökning av blandningar och lösningar. 

Åldersgrupp och material: Lektionen kommer att rikta sig till årskurs 2. Materialet som behövs för aktiviteten är vatten, kaffefilter, petflaskor, sand, salt, skedar, jord, småsten, plastmuggar och silar. Lektionen beräknas ta 30–40 minuter. Lektionen kommer att äga rum på Forngården i Trollhättan. 

 

Konkretiserande lärandeobjekt:  

  • Eleverna behöver veta att en blandning (lösning) i detta fall saltlösning är två eller flera ämnen som är blandade i varandra, salt och vatten.  

  • Eleverna behöver veta att man inte kan urskilja en lösning med blotta ögat.  

  • Eleverna behöver veta att en lösning kan separeras genom avdunstning eller kokning.  

  • Det är viktigt att eleverna vet om att en lösning är två olika ämnen men att de är blandade tillsammans och löser sig i varandra. 

  • Eleverna behöver veta att en blandning (uppslamning) i detta fall sand och vatten samt jord, sten och vatten är två eller flera ämnen som är blandade i varandra.  

  • Eleverna behöver veta att en uppslamning går att urskilja med blotta ögat 

  • Eleverna behöver veta att en uppslamning kan separeras genom filtrering eller silning.  

  • Eleverna behöver veta att i en blandning är det två eller flera ämnen som är blandade med varandra men inte löser sig i varandra.  


Utförande: Vid uppstart samlas alla i klassen gemensamt i en ring där dagens lektion presenteras och gås igenom. Lektionen kommer att handla om blandningar och lösningar. Eleverna kommer få en genomgång om skillnader och kännetecken för blandningar och lösningar. Eleverna delas sedan in i två grupper där genomförandet av undersökningen kommer att ske.  

Under genomförandet kommer eleverna delas in i två grupper där de kommer få göra egna undersökningar utifrån blandningar och lösningar. Eleverna kommer att få göra en blandning (lösning) bestående av salt och vatten. De kommer även att göra två olika blandningar (uppslamning) en med sand och vatten och en med jord, sten och vatten. Blandningen med sand och vatten kommer eleverna få filtrera för att kunna separera. Blandningen med jord, sten och vatten kommer eleverna först få sila ut stenarna från jordblandningen och sedan filtrera så att alla tre ämnena blir separerade. Under genomförandet av undersökningen pratar läraren med eleverna om vad lösningar och blandningar är och hur det går att se och skilja dem åt. Eleverna städar och plockar ihop allt material innan gemensam samling. 

I den avslutande delen samlas grupperna i helklass för att diskutera och titta på vad undersökningen har visat. Läraren visar exempel på de olika blandningarna och hur de ser ut efter att de har filtrerats och separerats. Läraren repeterar vad som gjorts i undersökningen och vad skillnaderna mellan lösning och uppslamning är. 

I läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2022, s. 167–168) står det att undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmågor kring systematiska undersökningar i ämnet kemi samt hantering av material och utrustning i det praktiska arbetet. Eleverna får kunskap om några blandningar och hur de kan delas upp till exempel genom filtrering.  


Referenser 

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=9718  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...