fredag 29 september 2023

 Gullvinans lektionsplanering: Camilla, Charlotte, Evelina och Frida

Bladsorterarna 

Åldersgrupp och material  

Årskurs 2 

Material: blad från rönn, ek, björk, tall, herr och fru blad” kopieringsunderlag ur (Lättman-Masch, m.fl.,2020, s.331–333), vaxduk.  

 
Konkretiserade lärandeobjekt 

Centralt innehåll: Enligt läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2022, s.155) ska undervisningen behandla växter i närmiljö där de ska kunna namnet på vanligt förekommande arter. Enligt Lgr22 (s.155) ska undervisningen också behandla växters anpassningar till olika årstider.  

Översiktligt lärandemål: Känna till att lövträd anpassar sig till vintern och känna till några vanliga arter av träd och dess blad.  

Konkretiserade lärandeobjekt:  

  • Eleverna ska veta att tallens och granens barr är blad, har en nålliknande form och oftast har de färgen grön. De ska också känna till att tallens barr sitter ihop parvis jämfört med granens som sitter enskilt.  

  • Eleverna ska veta att ekens blad är breda och ovala till formen och att bladens kanter är vågiga. Veta att ekens blad har en slät undersida.  

  • Eleverna ska veta att rönnens blad är avlånga och har flera blad som sitter parvis på en stjälk. Bladen är jämnt tandade längst bladets kant.  

  • Eleverna ska känna till följande kännetecken om björk:  

  1. Att björkens stam är vit och svart.  

  1. Att bladen är små och tandade.  

  1. Att björken anpassar sig på hösten inför vintern genom att tappa sina blad för att spara på sin vattenresurs.  

 

 

Utförande 

Uppstart: Samla alla elever i en ring, välkomna dem till platsen och dagens lektion. Påminn om allemansrätten och visa några praktiska exempel: får vi bryta den här grenen, får vi plocka den här kotten? Berätta att idag kommer eleverna delas i två grupper, vara bladsorterare och få olika uppdrag samt igenom inom vilket område vi får vara på. Dela in klassen i två grupper. 

Aktivitet 1, samlande och sortering: Introducera första aktiviteten för halvklassen, eleverna är bladsorterare och får i uppdrag att samla in olika sorters blad, minst tre var. 

När de kommer tillbaka lägger vi ut alla blad på den vita duken och de ombeds göra en systematisk sortering efter form. Efter det presenteras bilder bladen och tillsammans med eleverna går vi igenom de olika arterna, vad som kännetecknar dem i form och karaktäristiska egenskaper. Vi går tillsammans igenom om något blad behöver byta grupp. 

Aktivitet 2, Björk:  Gå och gör en observerande undersökning på björken i halvklass, observera och undervisa om björkens stam, blad, kvist. Berätta om hur vi känner igen en björk, hur den ser ut och vad som kännetecknar bladen. Sedan får alla elever ta upp varsitt björklöv och vi pratar och repeterar vad som kännetecknar björklövets form, detta för att visa att björklövets utseende kan variera genom generalisering. Förklara varför björken har tappat sina löv och gå igenom lövträdens anpassningar för vintern. 

Extra uppgift: Om någon grupp blir klar före den andra kan den färdiga gruppen titta på den andra gruppens bladsortering, har de hittat andra blad? 

Avslut: Alla samlas i helklass igen. Vi tittar på bladen som vi ville lära oss mer om och repeterar det vi lärt oss. Fråga eleverna om de kommer ihåg 

 

Referenser 

Lättman-Masch, R. Wejdmark, M. Jacobsson G. Persson, E. Ekblad, A. (2020). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Outdoor teaching förlag AB. 

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket.  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...