tisdag 3 oktober 2023

Familjen Kottequist år i dvala! Av Videt

 Familjen Kottequist går i dvala 

 

Åldersgrupp och material 

Lektionsplaneringen riktar sig åt en årskurs 1. Det material som behövs för att utföra lektionen är:  

  • Naturmedel (löv och buske) 

  • Igelkott (figur eller gosedjur) 

  • Bild på en riktig igelkott  

  • Matförslag till igelkotten som mjölk, tuggummi, skräp (plast), maskar och insekter 

 

Konkretiserade lärandeobjekt  

De konkretiserande lärandeobjekten för lektionsplaneringen är: 

  • Att igelkotten har taggar. 

  • Att den äter insekter och maskar.  

  • Att den inte dricker mjölk eller grädde. 

  • Att igelkotten går i vinterdvala, gärna i lövhögar 

  • Att man kan hjälpa igelkotten bygga sitt bo genom att göra lövhögar. 

  • Att inte hoppa i eller förstöra lövhögar för det kan sova en igelkott i den.  

  • Att igelkotten äter sig tjock innan den går i dvala.  

 

Utförande  

Börja i helklass och berätta om familjen Kottequist och deras igelkottfarbror som inte kunde komma till dagens lektion. Visa en bild på en riktig igelkott. Förklara att familjen Kottequist är blyg, så vi kommer att dela upp oss i mindre grupper för att hjälpa dem.  

Dela upp klassen i halvklass eller mindre grupper och introducera igelkotten som säger att den är hungrig och vill äta en sista gång innan den går i dvala. Uppmuntra eleverna att utforska och samla olika saker från naturen som eleverna tror att igelkottar kan äta. Ta även med tuggummi, mjölk och skräp (som inte är lämpligt för igelkotten att äta). Låt sedan eleverna mata igelkotten med vad de hittat. Igelkotten får smaka och godkänna om den vill äta det eller inte. Diskutera sedan vilken mat som är mer och mindre lämplig baserat på vad igelkotten föredrog. 

Berätta för eleverna att när igelkotten är mätt behöver den ett mysigt ställe att sova på under vintern där den går i dvala. Fråga eleverna om de vill hjälpa igelkotten att bygga ett bo till den så den har någonstans att bo under vintern. Igelkotten brukar bygga sitt bo i en hög av löv. Låt eleverna samla löv och ge dem en viss tid att bygga en så stor hög av löv som möjligt. Låt igelkotten "godkänna" boet innan den går och lägger sig. 

Återsamla klassen i helgrupp och avsluta lektionen med en sång eller rim om igelkotten. Sjung den ca 2-3 gånger tillsammans för att summera dagen och ge eleverna ett bra avslut på dagens lektion. 

 

 

Referenser  

Vi har använt oss av Lättman-Masch (2016, s. 146) som en inspiration när vi utformade vår lektionsplan om igelkottens bo. Detta inkluderar både konstruktionen av igelkottens bo och vad som är bra att tänka på. Utifrån denna inspiration har vi utvecklat en egen lektionsplanering. 

Eleverna ska enligt Läroplan för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet (2022) lära sig om djurs olika anpassningar till livsmiljöer och årstider. Eleverna uppfyller kriteriet genom att vi går igenom hur igelkotten förbereder sig inför att gå i dvala. 

  • Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...