fredag 29 september 2023

Tallens utomhusundervisning

Tallen

Moa Levin, Caroline Karlsson, Hanna Eriksson, Anders Bergkvist

 

Energiernas dans och lek

   

Åldersgrupp och material 

Åldersgrupp 

  • Årskurs 3. 

Material 

  • Löv, sten och pinnar.   

  

Konkretiserade lärandeobjekt 

Eleverna ska få en grund för att i framtiden kunna diskutera och ifrågasätta energier (Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [Lgr22], 2022, s.161) genom att: 

  • Eleverna ska lära sig att lägesenergi är den energi ett objekt har på grund av sin position eller höjd. 

  • Eleverna ska lära sig att kemisk energi finns i mat samt ger dem ork och förmåga att röra sig.  

  • Eleverna ska lära sig att rörelseenergi är när något rör sig eller flyttas på.  

  • Eleverna ska lära sig att sambanden mellan energierna är: 

  • För att kasta ett föremål behöver du kemisk energi för att lyfta och kasta den. 

  • Föremålet får lägesenergi så fort den lyfts upp, 

  • Lägesenergin omvandlas till rörelseenergi när föremålet släpps. 

  

Utförande 

Börja med att samla gruppen i en gnuggcirkel. Inled lektionen med att förklara vad energi är, fokusera på rörelseenergi, kemisk energi och lägesenergi.  

 

Visa energierna med hjälp av naturmaterial, till exempel en sten som tappas till marken. Demonstrera hur kemisk energi behövs i muskeln för att lyfta stenen, samt hur rörelse- och lägesenergi samarbetar när stenen förflyttas. Berätta att löven i träden har lägesenergi som blir till rörelseenergi när de faller. Löven omvandlas till kemisk energi när de blir uppätna, och att djuren behöver den energin för att orka röra sig. Genom att skapa förståelse för att fysik sker både i naturen och i samhället bidrar undervisningen till förbättrade förutsättningar hos eleverna att använda fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att redogöra olika fysikaliska händelser (Lgr22, 2022, s.161).  

 

Sjung en kort låt tillsammans, med melodin av “Hjulen på bussen”. 

Rörelseenergi är (full av fart x3) 

Lägesenergi den (byter plats x3) 

Kemisk energi är (gömd i mat x3) 

Tillsammans gör dom att vi mår bra, att vi mår bra hurra! 

 

Dela upp fyra lika stora grupper och berätta vart alla ska gå. I grupperna repeterar läraren först det som gicks igenom om de olika energierna. Eleverna får sedan tilldelat sig naturmaterial och ska tillsammans visa samspelet mellan energierna. I nästa moment visar läraren de tänkta rörelserna till sången, och kan med fördel sjunga låten samtidigt som de går igenom rörelserna för att uppnå en multisensorisk undervisning. Varje energiform har en egen rörelse som är kopplad till dess egenskap. När läraren visar rörelserna ska eleverna ges tillfälle att diskutera varför rörelsen är kopplad till dess energi för att repetera tidigare genomgång. 

 

Avsluta med att samla in grupperna och sjung sången tillsammans med rörelserna en sista gång. Därefter introduceras sista aktiviteten. Det är en variant av “Kung Bores kull” (Lättman-Masch m.fl, 2020, s.59), som är modifierad för att passa ändamålet med lektionen. När eleven blir tagen behöver den välja en av de tre olika energiformerna och göra dess rörelse. För att bli fri igen behöver en kompis säga energiformen och göra dess rörelse. På detta vis avslutas lektionen med ännu en repetition så att kunskaperna befästs hos eleverna.

 

 

 

 

 

Referenser 

  • Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. & Ekblad, A. (2020). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och åk F-3. (Tredje reviderade upplagan). Vimmerby: Outdoor Teaching förlag AB. 

  • Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22 [Elektronisk resurs]. (2022). Skolverket. 

 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...