Grupp:
Nyckelpigan.
Anisa Dayib,
Fredrika Sundman, Olöf Ingvarsdottir, Lisa Malmeling
Biologi och estetisk arbetssätt
Titel
Svampens
kroppsdelar
Åldersgrupp och material
Årskurs 1
med 20 elever.
Material som
behövs är:
-
Bild på en flugsvamp där man tydligt
ser svampens olika delar.
-
Namnkort med bildstöd på svampens
olika delar.
-
Två riktiga kantareller
-
Två vita plastdukar
Konkretiserande lärandeobjekt
Att eleverna ska kunna benämna samt visa på en
svamp vart svampens olika delar sitter: hatt, skivor, ring, fot, strumpa och
mycel.
Att mycel är den delen på svamparna som finns under marken
och inte alltid syns om man drar upp dem ur marken.
Att eleverna kan benämna de två svamparterna kantarell och
flugsvamp samt urskilja dem med att kantarellen
är gul, har en hatt som kan likna en tratt, skivorna är ofta tydliga, den har
ingen ring eller strumpa och den är ätbar. Flugsvampens hatt är röd med vita
prickar på, den har en ring samt strumpa och den är giftig.
Utförande
Uppstart:
Undervisningen inleds genom att eleverna delas in i två mindre grupper. De sätter sig i en ring
där bilden på flugsvampen ligger i mitten. Namnkorten läggs ut där de olika
delarna sitter. Hatt, skivor, ring, fot, strumpa och mycel.
Efter att ha
gått igenom svampens olika delar får eleverna möjlighet att se en riktig
kantarell för att se skillnaden på de två olika svamparna. Kantarellen har inte
som flugsvampen en ring eller strumpa. Kantarellen är gul och dess hatt kan
liknas som en tratt medans flugsvampens hatt är röd med vita prickar på.
Kantarellen är ätbar medans flugsvampen är giftig och därav har vi flugsvampen
på bild då man inte ska inte röra den.
Efter
genomgången av svampens delar introduceras en sång med melodin från
“rockspindeln”.
“Svampen
har en hatt med skivor I, sen kommer ringen som ser ut som en kjol, sen kommer
foten med strumpan på och ner under marken finns svampens mycel”.
Eleverna får
först se och höra hur sången går till, och sedan får de själva försöka sjunga
den 1-2 gånger.
Genomföra:
Efter att båda grupperna sjungt sången samlas alla igen. De ska nu genomföra en
samarbetsövning. Alla ställer sig i en ring och varje elev får varsitt namnkort
med en svampdel på. Eleverna ska nu gå runt och leta efter alla delar som
behövs för att bilda en svamp. Eleverna behöver här samarbeta och ställa sig I
ett led I rätt ordning från mycel till hatt. När alla har ställt sig I ett led
där de tror att de bildat en svamp, får de berätta vilka delar de är och se om
de ställt sig I rätt ordning.
Avslutningsvis
samlas alla i en stor ring och tillsammans sjunger sången med rörelserna om
svampens delar.
Undervisningen
kopplas till Lgr22, där det står att eleverna ska ges möjlighet att bekanta sig
med svampar I närmiljön samt namn på några vanligt förekommande arter.
Undervisningen I ämnet biologi ska även syfta till att eleverna utvecklar
nyfikenhet på och intresse för att veta mer om omvärlden. (s.154,155)
Referens
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och
fritidshemmet (2022). Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar