torsdag 28 september 2023

Nyckelpigans utomhusundervisning

 

Grupp: Nyckelpigan.

Anisa Dayib, Fredrika Sundman, Olöf Ingvarsdottir, Lisa Malmeling

 

                                            Biologi och estetisk arbetssätt

 

Titel

Svampens kroppsdelar

 

Åldersgrupp och material

Årskurs 1 med 20 elever.

Material som behövs är:

-          Bild på en flugsvamp där man tydligt ser svampens olika delar.

-          Namnkort med bildstöd på svampens olika delar.

-          Två riktiga kantareller

-          Två vita plastdukar

 

Konkretiserande lärandeobjekt

Att eleverna ska kunna benämna samt visa på en svamp vart svampens olika delar sitter: hatt, skivor, ring, fot, strumpa och mycel.

Att mycel är den delen på svamparna som finns under marken och inte alltid syns om man drar upp dem ur marken.

Att eleverna kan benämna de två svamparterna kantarell och flugsvamp samt urskilja dem med att kantarellen är gul, har en hatt som kan likna en tratt, skivorna är ofta tydliga, den har ingen ring eller strumpa och den är ätbar. Flugsvampens hatt är röd med vita prickar på, den har en ring samt strumpa och den är giftig.

Utförande

Uppstart: Undervisningen inleds genom att eleverna delas in i två mindre grupper. De sätter sig i en ring där bilden på flugsvampen ligger i mitten. Namnkorten läggs ut där de olika delarna sitter. Hatt, skivor, ring, fot, strumpa och mycel.

Efter att ha gått igenom svampens olika delar får eleverna möjlighet att se en riktig kantarell för att se skillnaden på de två olika svamparna. Kantarellen har inte som flugsvampen en ring eller strumpa. Kantarellen är gul och dess hatt kan liknas som en tratt medans flugsvampens hatt är röd med vita prickar på. Kantarellen är ätbar medans flugsvampen är giftig och därav har vi flugsvampen på bild då man inte ska inte röra den.

Efter genomgången av svampens delar introduceras en sång med melodin från “rockspindeln”.

Svampen har en hatt med skivor I, sen kommer ringen som ser ut som en kjol, sen kommer foten med strumpan på och ner under marken finns svampens mycel”.

Eleverna får först se och höra hur sången går till, och sedan får de själva försöka sjunga den 1-2 gånger.

Genomföra: Efter att båda grupperna sjungt sången samlas alla igen. De ska nu genomföra en samarbetsövning. Alla ställer sig i en ring och varje elev får varsitt namnkort med en svampdel på. Eleverna ska nu gå runt och leta efter alla delar som behövs för att bilda en svamp. Eleverna behöver här samarbeta och ställa sig I ett led I rätt ordning från mycel till hatt. När alla har ställt sig I ett led där de tror att de bildat en svamp, får de berätta vilka delar de är och se om de ställt sig I rätt ordning.

Avslutningsvis samlas alla i en stor ring och tillsammans sjunger sången med rörelserna om svampens delar.

Undervisningen kopplas till Lgr22, där det står att eleverna ska ges möjlighet att bekanta sig med svampar I närmiljön samt namn på några vanligt förekommande arter. Undervisningen I ämnet biologi ska även syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om omvärlden. (s.154,155)

 

Referens

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2022). Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...