torsdag 28 september 2023

Älgarnas Utomhusaktivitet- Höstens Löv

 

Alaa, Mikaela, Emma & Fanny

Höstens löv.




Trädens löv genom årstiderna

Åldersgrupp och material

Vi har valt att undervisningen ska inriktas mot årskurs 1. Materialet som ska användas under aktiviteten är löv, pinnar, kottar, rönnbär, ekollon, sten, kottar, barr och laminerade löv.

 

Konkretiserade lärandeobjekt

- Att löven byter färg på hösten och att det har med klorofyllet att göra.  

- Att löven faller ner på marken för att trädet sparar på sina vattentillgångar när det blir höst och vinter.  


Utförande

  • Genomgång: Vi börjar med samling i helklass, eleverna står/sitter i en halvcirkel framför läraren. Dagens ämne introduceras och läraren frågar eleverna vad de vet om löv samt om de vet skillnaden mellan de olika färgerna på löven. Därefter frågar läraren om eleverna vet vilka årstider som vi har och vilken årstid som råder just nu samt vilken årstid som löven har vilken färg. Efter att eleverna har fått svara fritt går vi igenom de olika årstiderna och lägger därefter fokus på hur löven ser ut under dessa. Vi visar upp tre olika löv, ett grönt, ett gult/rött och ett brunt. Eleverna får gissa vilken årstid de hör till. Sedan går vi igenom vad klorofyllet gör med lövens färger och varför löven byter färg. I det centrala innehållet i “Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (2022, s.168) nämner den att eleverna ska få kunskaper om årstidsväxlingar i naturen och om olika anpassningar i livsmiljön och årstider. Detta kommer vi att göra i genomgången.  


  • Eftersom klorofyll är ett svårt begrepp för barnen kommer vi sedan att säga det i en talkör.  

  • Därefter introducerar läraren en ramsa med rörelser som handlar om lövens olika övergångar under årstiderna. Först visar läraren och sedan får eleverna härma. Läraren upprepar denna ramsa ett antal gånger för att eleverna ska lära sig.  

  • Nästa aktivitet börjar med att läraren delar in eleverna i två grupper som man har bestämt i förväg. Läraren förklarar för eleverna att de ska samla in naturmaterial, till exempel pinnar och löv för att sedan skapa en gubbe. Därefter får eleverna gå runt i skogen och samla in naturmaterial. Sedan lägger sig läraren på marken och då får eleverna lägga pinnarna runt läraren som en mall. Sedan reser sig läraren och eleverna får fylla gubben med resten av det naturmaterial som de har plockat. Nu har vi skapat Gubben Höst! I denna aktivitet har vi utgått från aktiviteten “Gubben Höst” som finns att läsa om i Lättman - Masch (2016, s.117).

·


  •  Som avslut får eleverna kolla på den andra gruppens gubbe och fundera över vilka färger de ser och om de har gjort på olika sätt, detta kan förstärka deras sinnesintryck. Efter det samlas de i helklass. 

Där börjar läraren med att fråga eleverna vad det lärt sig under

dagen och sedan avslutas lektionen med att man sjunger ramsan som de tränade in under lektionens början.  


Referenser


Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2022). Skolverket.


Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2020). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Outdoor Teaching.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...