torsdag 28 september 2023

 

Utomhusundervisning

Grupp: Asken

Maja Walleng

Linn Paulsson

Maja Ström       

                                                       

 

NISSARNAS REGN- & VINDSKYDD

Teknik - Byggnadsteknik

Åldersgrupp och material:

Årskurs 2 ,18 elever.

Vi använder oss av material från skogen som eleverna får samla in samt av våra nissar.

 

Konkretiserande lärandeobjekt:

-          Eleverna ska veta att man kan bygga vind- och regnskydd av naturmaterial.

-          Eleverna ska veta att vissa material är mer stabila och hållbara att använda än andra vid regn och vind.

-          Eleverna ska veta att man kan använda sig av olika tekniker för att bygga regn- och vindskydd.

 

Vi utgick från Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet  (Lgr22, 2022) och följde det centrala innehållet i ämnet teknik. Enligt Lgr22 (2022) i det centrala innehållet ska eleverna ges möjlighet att lära sig om “Material för konstruktionsarbete, materialens egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas.” (Lgr22, s. 258).

Vi inspirerades av en aktivitet som Lättman-Masch m.fl. tipsar om i Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. (s. 147)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utförande:

Förslag till begrepp som kan lyftas: hållfasthet och stabilitet.

 

Uppstart:  Genomgång på ca 6 minuter som kopplar till varför ni är där, förslag: Så då var vi här igen, och idag ska vi hjälpa våra nissar som vi brukar göra. Den här gången vill de ha hjälp med att bygga ett skydd mot regn och vind, för de ska övernatta här i natt!

Skapa en kort samtalsdiskussion så eleverna får möjlighet att reflektera och ställa frågor, förslag: Är det någon som vet hur ett regn och vindskydd kan se ut? Vad för material kan man använda sig av? Visa hur det ser ut för oss människor, befinner ni er på Forngården, så finns ett vindskydd att visa. Koppla sedan tillbaka till nissarna och prata om hur vindskyddet kan se ut för dem, dvs storlek, hur många nissar deras bygge ska rymma och förslag på material från skogen. Dela sedan in er i grupper efter ert behov och börja samla material.  

Förslagsvis så är de bra om ni delar in er i mindre grupper så att man efter bygget kan jämföra flera olika byggen.


Aktivitet:

Eleverna får ca 10 minuter att samla material från skogen. Därefter tilldelas de en yta där de får utbyta idéer samt bygga sitt regnskydd till nissarna under 20 minuter. När tiden är slut pratar vi i våra mindre grupper och kollar på de olika konstruktionerna. Vi jämför material och byggteknik och ser på både för- och nackdelar kring deras byggen. Förslag på frågor du kan ställa angående deras byggteknik: Vilka material har ni använt? Tankar kring valet av material? Är dessa konstruktioner lika eller olika varandra? Vilka skillnader ser ni? Vilka likheter ser ni? Tycker ni att konstruktionen känns stabil? Hur hade man kunnat göra om man ville göra det ännu mer regntätt? Skyddar det mot både regn och vind eller antingen eller? Hur många Nissar får plats?


Avslut:

Vi återgår till helklass där vi samtalar om de vi gjort och kopplar tillbaka till våra nissar.  Se även till att berömma/ge positiv feedback till barnen. Därefter avslutas lektionen.

 

 

 

 

 

Referenser:

 

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket.

https://www.skolverket.se/getFile?file=9718

 

Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson E., & Ekblad, A. (2020). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Outdoor Teaching.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...