Utomhusundervisning
Grupp: Asken
Maja Walleng
Linn Paulsson
Maja Ström
NISSARNAS
REGN- & VINDSKYDD
Teknik
- Byggnadsteknik
Åldersgrupp och material:
Årskurs 2 ,18 elever.
Vi använder oss av material från
skogen som eleverna får samla in samt av våra nissar.
Konkretiserande lärandeobjekt:
-
Eleverna
ska veta att man kan bygga vind- och regnskydd av naturmaterial.
-
Eleverna
ska veta att vissa material är mer stabila och hållbara att använda än andra
vid regn och vind.
-
Eleverna
ska veta att man kan använda sig av olika tekniker för att bygga regn- och
vindskydd.
Vi utgick från Läroplanen för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22, 2022) och följde det centrala
innehållet i ämnet teknik. Enligt Lgr22 (2022) i det centrala innehållet ska
eleverna ges möjlighet att lära sig om “Material för konstruktionsarbete, materialens
egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas.” (Lgr22, s. 258).
Vi inspirerades av en aktivitet som
Lättman-Masch m.fl. tipsar om i Leka och
lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. (s. 147)
Utförande:
Förslag till begrepp som kan lyftas:
hållfasthet och stabilitet.
Uppstart: Genomgång på ca 6 minuter som
kopplar till varför ni är där, förslag: Så då var vi här igen, och idag
ska vi hjälpa våra nissar som vi brukar göra. Den här gången vill de ha hjälp
med att bygga ett skydd mot regn och vind, för de ska övernatta här i natt!
Skapa en kort
samtalsdiskussion så eleverna får möjlighet att reflektera och ställa frågor,
förslag: Är det någon som vet hur ett regn och vindskydd
kan se ut? Vad för material kan man använda sig av? Visa hur det ser ut för oss
människor, befinner ni er på Forngården, så finns ett vindskydd att visa. Koppla sedan
tillbaka till nissarna och prata om hur vindskyddet kan se ut för dem, dvs storlek,
hur många nissar deras bygge ska rymma och förslag på material från skogen.
Dela sedan in er i grupper efter ert behov och börja samla material.
Förslagsvis så är de bra
om ni delar in er i mindre grupper så att man efter bygget kan jämföra flera
olika byggen.
Aktivitet:
Eleverna
får ca 10 minuter att samla material från skogen. Därefter tilldelas de en yta
där de får utbyta idéer samt bygga sitt regnskydd till nissarna under 20
minuter. När tiden är slut pratar vi i våra mindre grupper och kollar på de
olika konstruktionerna. Vi jämför material och byggteknik och ser på både för-
och nackdelar kring deras byggen. Förslag på frågor du kan ställa angående
deras byggteknik: Vilka material har ni använt? Tankar kring
valet av material? Är dessa konstruktioner lika eller olika varandra? Vilka
skillnader ser ni? Vilka likheter ser ni? Tycker ni att konstruktionen känns
stabil? Hur hade man kunnat göra om man ville göra det ännu mer regntätt?
Skyddar det mot både regn och vind eller antingen eller? Hur många Nissar får
plats?
Avslut:
Vi
återgår till helklass där vi samtalar om de vi gjort och kopplar tillbaka till
våra nissar. Se även till att berömma/ge
positiv feedback till barnen. Därefter avslutas lektionen.
Referenser:
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket.
https://www.skolverket.se/getFile?file=9718
Lättman-Masch, R.,
Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson E., & Ekblad, A. (2020). Leka och
lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Outdoor
Teaching.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar