torsdag 26 oktober 2023

Blue- Bot Halloween labyrint (Ã¥len)


 

 Teknikundervisning – programmering 

 

Studiegrupp: Ã…len 
Deltagare: Gabriella Tunstad, Olivia Pettersson, Alva Ganemyr, Helen Saleh 
 

Konkretiserade lärandeobjekt 

  • Programmeringen mÃ¥ste vara i en viss ordning för att blue-boten ska köra rätt 
     

  • När roboten kör fel har “en bugg” uppstÃ¥tt och de behöver undersöka vad som har gÃ¥tt fel sÃ¥ att man kan programmera den att köra rätt 
     

  • Konstruera en steg-för- steg instruktion i rätt ordningsföljd. 
     

  • Blue-Boten kan programmeras genom att trycka pÃ¥ knapparna pÃ¥ ryggen 
     

  • Bluebotens symboler har speciella betydelser; pil framÃ¥t, pil bakÃ¥t, sväng höger, 
    sväng vänster, paus och nollställ. 

 

Lektionsbeskrivning 

VÃ¥r klass är en Ã¥rskurs tvÃ¥ och bestÃ¥r av arton elever. Klassen har tidigare haft en lektion som berört symbolsprÃ¥ket där eleverna fÃ¥tt programmera varandra med hjälp av pilar. 
 
Under denna lektion kommer eleverna fÃ¥ programmera blue-bot i en “spöklabyrint”.  
Vi startar upp lektionen med att i helklass prata om begreppet programmering och ber eleverna att ge exempel pÃ¥ maskiner i hemmet som är programmerade. Vi gÃ¥r igenom hur blue-boten fungerar, vad pilarna betyder och hur man programmerar blue-boten. Vi pratar om begreppet bugg och vi poängterar att det ofta blir fel när man programmerar, att det är en del av processen och därför nÃ¥got man stöter pÃ¥ ofta. Eleverna ska använda pilar som symbolsprÃ¥k och gemensamt kommer vi fram till ett symbolsprÃ¥k som alla ska använda sig av. Mannila beskriver (2017, s.150) att det är viktigt att använda sig utav ett symbolsprÃ¥k för att undvika missförstÃ¥nd som vi stöter pÃ¥ i det naturliga sprÃ¥ket  
 
Eleverna delas sedan upp i mindre grupper, fyra och fyra. Varje grupp utrustas med en labyrint samt tvÃ¥ blue-bots, papper och penna. Inom gruppen ska de tvÃ¥ och tvÃ¥ styra varsin blue-bot i labyrinten utan att krocka med varann eller med de olika hinder som finns inuti labyrinten. Eleverna följer olika instruktioner där de ska ta sig frÃ¥n punkt a till punkt b. PÃ¥ varje ny punkt finns ett uppdrag där de ska styra sin blue-bot vidare genom labyrinten. De behöver samarbeta bÃ¥de tvÃ¥ och tvÃ¥ för att styra den gemensamma blue-boten, men ocksÃ¥ hela gruppen dÃ¥ de tvÃ¥ blue-bots inte fÃ¥r kollidera med varann och undvika eventuella buggar.  

När vi skapat det här lektionstillfället har vi utgÃ¥tt ifrÃ¥n vad som stÃ¥r i teknikdelsens syftestext i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2022, s.257258). Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till att eleverna utvecklar intresse för kunskaper om tekniken som omger oss. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla förstÃ¥else för att teknik har betydelse för och pÃ¥verkar människan.  

Samt det centrala innehÃ¥llet, arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar, styrning av föremÃ¥l med programmering. Vidare beskriver Lgr22 (2022, s.258) det i de centrala innehÃ¥llet att elever ska utveckla arbetsmetoder för styrning av föremÃ¥l med programmering. Genom att eleverna fÃ¥r en blue-bot som de ska styra steg-för-steg frÃ¥n en punkt till en annan fÃ¥r de möjlighet att syra ett föremÃ¥l som är programmerat.  

 

Referens 

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. Hämtad frÃ¥n https://www.skolverket.se/getFile?file=9718   

 

Mannila, L. (2017). Programmering i skolan, varför, var och hur? Studentlitteratur. S.149–152, s. 157–167.  

 

 

 

 

 

 


Uppdrag 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering VÃ¥r klass är en Ã¥rkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...