Teknikundervisning – programmering
Studiegrupp: Ã…len
Deltagare: Gabriella Tunstad, Olivia Pettersson, Alva Ganemyr, Helen Saleh
Konkretiserade lärandeobjekt
Programmeringen måste vara i en viss ordning för att blue-boten ska köra rätt
När roboten kör fel har “en bugg” uppstÃ¥tt och de behöver undersöka vad som har gÃ¥tt fel sÃ¥ att man kan programmera den att köra rätt
Konstruera en steg-för- steg instruktion i rätt ordningsföljd.
Blue-Boten kan programmeras genom att trycka på knapparna på ryggen
Bluebotens symboler har speciella betydelser; pil framåt, pil bakåt, sväng höger,
sväng vänster, paus och nollställ.
Lektionsbeskrivning
Vår klass är en årskurs två och består av arton elever. Klassen har tidigare haft en lektion som berört symbolspråket där eleverna fått programmera varandra med hjälp av pilar.
Under denna lektion kommer eleverna fÃ¥ programmera blue-bot i en “spöklabyrint”.
Vi startar upp lektionen med att i helklass prata om begreppet programmering och ber eleverna att ge exempel på maskiner i hemmet som är programmerade. Vi går igenom hur blue-boten fungerar, vad pilarna betyder och hur man programmerar blue-boten. Vi pratar om begreppet bugg och vi poängterar att det ofta blir fel när man programmerar, att det är en del av processen och därför något man stöter på ofta. Eleverna ska använda pilar som symbolspråk och gemensamt kommer vi fram till ett symbolspråk som alla ska använda sig av. Mannila beskriver (2017, s.150) att det är viktigt att använda sig utav ett symbolspråk för att undvika missförstånd som vi stöter på i det naturliga språket
Eleverna delas sedan upp i mindre grupper, fyra och fyra. Varje grupp utrustas med en labyrint samt två blue-bots, papper och penna. Inom gruppen ska de två och två styra varsin blue-bot i labyrinten utan att krocka med varann eller med de olika hinder som finns inuti labyrinten. Eleverna följer olika instruktioner där de ska ta sig från punkt a till punkt b. På varje ny punkt finns ett uppdrag där de ska styra sin blue-bot vidare genom labyrinten. De behöver samarbeta både två och två för att styra den gemensamma blue-boten, men också hela gruppen då de två blue-bots inte får kollidera med varann och undvika eventuella buggar.
När vi skapat det här lektionstillfället har vi utgÃ¥tt ifrÃ¥n vad som stÃ¥r i teknikdelsens syftestext i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2022, s.257–258). Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till att eleverna utvecklar intresse för kunskaper om tekniken som omger oss. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla förstÃ¥else för att teknik har betydelse för och pÃ¥verkar människan.
Samt det centrala innehållet, arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar, styrning av föremål med programmering. Vidare beskriver Lgr22 (2022, s.258) det i de centrala innehållet att elever ska utveckla arbetsmetoder för styrning av föremål med programmering. Genom att eleverna får en blue-bot som de ska styra steg-för-steg från en punkt till en annan får de möjlighet att syra ett föremål som är programmerat.
Referens
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. Hämtad från https://www.skolverket.se/getFile?file=9718
Mannila, L. (2017). Programmering i skolan, varför, var och hur? Studentlitteratur. S.149–152, s. 157–167.
Uppdrag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar