torsdag 26 oktober 2023

Älgarnas Analog Programering

Alaa Matini, Emma Stenvärn, Fanny Jallow, Mikaela Rees.

ANALOG PROGRAMMERING 

Konkretiserade lärandeobjekt:

·       En algoritm är en serie kommandon som bildar en instruktion för att göra något

·       Programmering handlar om att tänka framåt i flera led.

·       Loop betyder att man gör en repetition.

·       Det är viktigt att ha rätt ordningsföljd för att konstruera en steg-för-steg instruktion.

Koppling till läroplanen (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [Lgr2022] 2022, s. 257-258):

Centralt innehåll i teknik:

·       Styrning av föremål med programmering.

Syftesdelen i teknik:

·       Kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamåls enhetlighet och funktion. 

Lektionsplaneringen är tänkt i en årskurs 2.  Eleverna kommer med förkunskaper om definitionen av något som är programmerat och kännedom om begreppen dator och robot.

Lektionen börjar med att läraren introducerar dagens lektion som är en kombination av programmering och dans.
Begrepp som behandlas under lektionen är; algoritm och loop.

Undervisningen börjar med en genomgång där läraren förklarar att en robot bara förstår noga formulerade instruktioner och att den aldrig kan göra antaganden. Efter det förklarar hen vad algoritm är. Von Otter och Cederquist (2022, s.108) förklarar att en algoritm är en instruktion som datorn får för att lösa en specifik uppgift. Den som programmerar skickar en kod med instruktioner. Genomgången fortsätter med förklaringen av begreppet loop, som enligt Von Otter och Cederqvist (2022, s.110) används för att upprepa en eller flera instruktioner i en programmering. När eleverna har fått denna kunskap ska de själva få prova på att programmera en dans. Mannila (2017, s.162) nämner att i denna undervisning kommer eleverna att få öva på bland annat algoritmer, logiskt tänkande programmera med symboler och tyda symboler. Eleverna får först lyssna på låten och sedan lägga ut algoritmer för att skapa en dans i takt med musiken. Låten som de ska programmera en dans till är “baby calm down” - Selena Gomez & Rema. Lappar med färdiga kommandon blir det kodspråk som eleverna ska sätta samman för att bilda dansen. Läraren går igenom de olika bildernas betydelse och påpekar att endast ett moment i taget kan utföras.  I detta praktiska moment delas klassen in i grupper om 4 elever i varje grupp, där eleverna får utforma dansen som de själva vill med ett krav på att de minst en gång använder sig av en loop. När alla är färdiga får en grupp i taget komma upp till tavlan och sätta upp sin algoritm och utföra sin dans.

Lektionen avslutas med en muntlig repetition av de introducerade begreppen och sedan får alla elever också skriva en kort beskrivning av samtliga begrepp. En anpassning för en högre årskurs skulle exempelvis vara att addera ytterligare ett begrepp, "bugg", och låta eleverna hitta buggar i redan färdigprogrammerade danser. Anpassning mot en lägre årskurs skulle kunna vara att låta eleverna i helklass programmera en dans på tavlan som läraren sedan ska utföra. Anpassningen mot en lägre årskurs minskar antalet moment och gör att de kan fokusera på själva programmeringen endast.


Referenslista 


Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: (2022). Skolverket 


Mannila, L. (2017). Programmering i skolan, varför, var och hur? Studentlittertaur. s. 149-152, s.157-167.


Von Otter, A., & Cederqvist, A. (2022). Teknik i skolan : - en vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression. Liber



Bilaga:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...