torsdag 26 oktober 2023

Teknikundervisning- Analog programmering 

Grupp 8 blåklockan: Ida Lundman, Sofie Dahlström och Tilda Eriksson. 

 

Beskrivning av konkretiserade lärandeobjekt 

  • -Det behövs enkla och tydliga kommandon/symboler för att programmering ska lyckas. Alla måste vara överens om vad en viss symbol betyder. 

  • -Det är viktigt i vilken ordning kommandona kommer. 

  • -Loop betyder att man gör en repetition. 
     

Beskrivning av er lektion, årskurs för vilken aktiviteten är anpassad, lämplig förförståelse hos eleverna samt hur ni introducerar eleverna till undervisningen. 

Vi kommer att rikta oss till årskurs 1. Vi kommer att starta upp lektionen genom att presentera vad analog programmering är och tillhörande begrepp. Därefter går vi igenom vikten av att använda sig av enkla och tydliga kommandon för att programmeringen ska lyckas. När man arbetar med programmering kommer endast de kommandon som man lagt in att utföras. Det är också viktigt att komma överens om vilka symboler som ska användas och vad det betyder. Vi kommer gå igenom att en repetition av en symbol kan kallas för loop.  


Vi kommer att utföra två aktiviteter under lektionen, en i helklass och en i mindre grupper. Aktivitet ett är en dansprogrammering i helklass som heter “Robotdans” där eleverna får öva på att ta och följa kommandon i rätt ordning som ges av läraren. Se tydligare instruktioner för robotdans i bilagan nedan. Aktivitet två kommer att vara ett spel där eleverna genom analog programmering får öva på att ta sig från en startpunkt till en slutpunkt med hjälp av symboler. Eleverna kommer göra en problemlösning utifrån en bana där de ska använda sig av symboler för att hitta möjlig väg fram till målet. Det kommer finnas hinder på banan som eleverna behöver ta sig runt. Banan är en rutmönstrad matta där varje ruta är ett steg, alltså en symbol. Eleverna kommer få sätta symbolerna i olika loopar när de vill utföra samma steg flera gånger. Vi gör banan gemensamt i helklass innan eleverna får arbeta i grupper. De får turas om och hjälpas åt att programmera och utföra banan.  

Vi avslutar lektionen med att repetera vad vi gjort och eleverna får berätta vad de har lärt sig. I undervisningen har eleverna övat på att både ge och ta kommandon utifrån symboler samt vikten av ordningsföljden i programmering. 

 

Kopplingar till läroplan och litteratur/pedagogiskt material, endast kortfattat. 

Enligt “Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr22, s.257–258) ska undervisningen ge eleverna möjlighet att använda ämnets begrepp och utveckla kunskaper om hur tekniska lösningar används och fungerar. Eleverna ska även utveckla kunskap kring styrning av föremål med programmering.  

Mannila (2017, s. 149) skriver att de flesta av våra rutiner och saker som vi gör i vardagen följer i grunden en algoritm som går att beskriva steg- för steg. Författaren skriver vidare att vi även kan använda oss av symboler för att beskriva vardagliga algoritmer, men här är det viktigt att ge varje symbol en exakt betydelse för att slippa olika tolkningsmöjligheter (s.151). Detta synliggörs i undervisningen då eleverna får utgå från symboler för att utföra analog programmering på olika sätt.  

 

Referenslista  

Mannila, L. (2017). Programmering i skolan, varför, var och hur? Studentlitteratur. (s. 149–152, s. 157–167). 

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. 

Läroplan (Lgr22) för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet - Skolverket 


Bilaga


Instruktioner till “Robotdans”. 

 Låt: Stamp on the ground, 00.25 - 00.43. 

Instruktion: Följ rytmen till musiken.  

  1. 1.Stå upp med båda fötterna i marken. 

  1. 2.Stampa med höger fot och därefter stampa med vänster fot, och sen höger fot igen. 

  1. 3.Hoppa jämfota på stället tre gånger. 

  1. 4.Snurra ett helt varv åt höger. 

  1. 5.Vifta med båda armarna i luften över huvudet 3 gånger fram och tillbaka (höger, vänster, höger).  

  1. 6.Repetera 2 gånger, punkt 2,3,4 och 5 (LOOPAS). 

  1. 7.Klappa händerna 3 gånger. 

  1. 8.Slut! 
     

 

Bildstöd: 

 
 
Steg 1 Steg 2   Steg 2  Steg 3   Steg 4   Steg 5 Steg 7 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tallens analoga programmering

  Analog programmering Vår klass är en årkurs 3 med 20 elever. Eleverna har en viss förkunskap om programmering och om s...